Oktatási szakasszisztens szakmai jegyzetek
Forrás: Saját tanáraim: GDPR szabályzat miatt csak monogramot írok: J. Z.
Az élményen alapuló pedagógia:
- A játék olyan emberi tevékenységet foglal magában, amely végig kíséri, az egész életünket.
- Aminek fontossága az önként szabadon választott tevékenység, amelyben nincs rákényszerítés egy adott cseklekvésre!
- Lényege az-az, hogy az emberi képesség, tükrözze a valóságot és át is adja azt.
A játék:
- A kisgyermek korban elsődleges a játékos tevékenység
- Amit szabadon kell megválasztania és hagynunk is kell neki, természetesen biztonságos környezetet kell biztosítani.
- "Külső" céljának nem kell lennie a játéknak
- Önmagától kell csinálnia a tevékenységet a gyermeknek
- Saját magának szerezzen örömet a cselekvésével, játékával
- Mindez hatással lesz a mindennapokra és az élete fejlődésére
Hatások:
- Feszültség oldás fontos a gyermek számára
- Örömszerzés forrás fontos a gyermek számára (igényli is)
- Személyiség fejlesztése kulcsfontosságú és meghatározza milyen ember lesz
- Örömet szerez neki érdekli -> motiválja a tevékenység vagy játékos cselekvés közben
- Az élményeknek mindig tartósnak kell lennie
- Veszély / félelem legyőzésére kell törekednie és bíztatni kell "hamis" határainak feszegetésére
- Játékos tudat kialakítása fontos a személyiségének fejlődésében
Tanulási tanácsok:
- Jegyzetelj és írj sokat a tankönyvbe
- Az írás hasznos és fontos is a mindennapi tevékenység végzésünk közben
- Margóra kulcsszavakat írjál
Ha külön jegyzetelsz:
- Akkor a saját szavaiddal írj le mindent ami nem szakmai szöveg
- A gondolatmenet egységét tartsd be és ennek tudatában írd le
- Óvatosan bánj a kiemelésekkel (Egy szöveg 80% - a "lényeges" információ 20%)
- Idegenszavakat a tankönyvben az adott szó felé írd vagy a margóra vagy egy külön füzetbe
Fejlesztés - Mit fejleszt?
- memoriterek: A hosszú távú memórit
-> A folyamatosan használt és berögzült "valódi" tudás az, ami megmarad
- A jegyzeteket mindig a tankönyv alapján készítsd
1. Tankönyv elolvasása
2. Jegyzet tervezése, majd jegyzet leírása
3. Feladatok (házi feladat, projektfeladat) elkészítése
4. Tananyag megtanulása
5. Megtanult tananyag ellenőrzése (röpdolgozat, témazáró dolgozat)
+ 6. Más forrás, taninformáció (tudásanyag) használata a jegyzeteléskor -> ezt hívjuk jegyzet kiegészítésnek
A hatékony tanulás:
- Fogalmazd meg a tanulandó szöveget a saját szavaiddal.
- Olvasd el a tankönyvet
- Takard le vagy fordítsd le a jegyzetet
- Ellenőrizd tudásod pl.: szókártyával, kulcsszavakkal, párosítsd össze játékkal
- Bontsd szét a szöveget ne egybe tanuld pl.: verseket (versszakonként tanuld)
A tanulás 10 szabálya:
- A passzív tanulás (idővesztés!)
A szövegek helytelen és összefüggéstelen tanulása, akkor következik be, ha:
- A kiemelés helytelenül van használva
- Az utolsó pillanatra hagyott a tanulás
- Ha nem érted az anyagot nincs jól elmagyarázva
- Ha nem alszol eleget - 8 óra iskolaidőben minimum az alvásigénye a szervezetnek, ha kevesebbet alszol az agy teljesítménye és kapacitása csökken
Pedagógiai tanulási cél:
- Hogyan értjuk meg az adott feladatunkat és az adott szituációnkat
Fejlődés:
- Játékkal fejlődik
- így alakul ki a egyedi személyisége
- Tanulás utján fejleszhető
Érés:
- Személyiség változással alakul ki, ami egyedi
Nevelés:
- Közösségben felnőttéváláshoz vagyunk kötve
- Függünk a szülői akarattól, figyelemtől
- Szocializálódásunk a szülőktől függ és a neveltetéstől
Környezetünket szabályozó tényezőkre való nevelés -> Ebből fog később kialakulni a társadalmi elvárások megtanulása, ismerete (törvények, szabályok betartása)
-Amit a szülőktől és a rokonoktól tanul meg (családi szocializálódásnak nevezzük)
Büntetés, Nevelés, Dícséret:
- A büntetés: Az adott "káros" helyzetben kell csak alkalmazni
- Túlalkalmazása: Félelmet fájdalmat, lelki sérülést és bizalmatlanságot okoz!
- A Nevelés: Születéstől a halálunkig tartó folyamat
- A Dícséret: Mindig szükséges, de idővel nem fontos
- Felnőttkorban a munkában, a tudásunkat és a munkánkat fizetik meg "ez lesz a dícséret"
A gyermek fejlődése:
Szenzomotoros szaksz:
- 0-2 éves korig
- Érzékelés
- Mozgás
- Utánzás
Műveletek előtti szakasz:
- 2-7 éves korig
- Tárgyakkal való játék és azzal való közös nevelés
- Egyedül ismereteket szerez
Konkrét műveleti szakasz:
- 7-12 éves korig
- Gyakorolja ismétli, a feladatot és a memória kezd kifejlődni
Formális művelődési szakasz:
- 12 éves kor után
Társas és felnőttekkel való közös játék, tanulás
- Mese -> tanulásként éli meg
- A meséknek a valós tartalmát teljesen, a valóságtól mentesen halljuk vissza a gyermekektől
- A gyerek játékosan tanul
Mozgásos koordinációs szakasz:
- Utánzás
Szabály alkotás korszaka:
- Képes alkalmazni és alkalmazkodni a játék szabályaihoz
- Balesetekkel tanulja meg a hibáit
elesik -> fel áll -> elesik -> fel áll
- Erkölcsi tartalom büntetés és dícséret visszamondása
- Olvasás s írás elkezdése : Betük, szavak írása
- 8-12-14 éves korban éretté válik
- "saját" életének vezetési képességét elsajátítja (nem kell felügyelni)
A nevelés:
- A nevelés: személyiség fejlesztő forma
- A nevelés tipikusan emberi tevékenységi célra irányul
- Különböző egyénekben lévő potenciákat aknáz ki
A szociológiai módszerek kutatási módszer:
- tesztek
- kísérletek
A vizsgálati módszerek:
- tesztek
- laboratóriumi vizsgálatok
- értékelő írásos tesztek
- értékelő módszerek
Maslow - szükséglet elmélet modellje:
1. Fiziológiai szükséglet
2. Biztonság szükséglet
3. Szociális és szeretet szükséglet
4. Önbecsülés szükséglet
5. Önmegvalósítás szükséglet
Többször kevesebbet tanulj: (Ne magolj, azzal nem tanulsz!)
Az agy olyan, mint a szivacs az izom, meg van a maximum kapacitása, terhelhetősége.
Variáld a technikákat:
- Tarsts szünetet
- Jutalmazd magad ha megtanultál valamit
- Kapcsolj ki minden zavaró tényezőt (Pomodoro technika)
- A nehéztől a könnyű tananyagrész felé haladj
Legen tanulási motiváció
- Minden tantárgynak megvan a maga szaknyelvezete
Alapja:
A rendszeres tanulás, folyamatos jegyzetelés információ gyűjtés
Aktívan hallgatni a tanárt + ha nem értesz valamit vagy lemaradtál konzultálj a tanároddal
Társadalom tudományok és a humán - tudományok:
Analitikus tanulás -> Érvelés fejlesztésére alkalmas
Esettanulmány és történelem -> Értelmezésre, összefüggések megtanulására és keresésére valamint azok megértésére és elemzésére szolgálnak, illetve megtanítanak érvelni is
Természettudomány:
- Alap ismeretek megértése
- Fogalmak megtanulása
- Diagram és táblázatok elemzése és alkalmazása
- Problémamegoldás gyakorlása
Matematika és statisztika:
- Rendszeresen tanuld gyakorold és ismételd
- Többféle probléma megoldási módszer alkalmazása
- Bizonyítások szakszerű használata (szabályok, képletek)
Nyelvek és irodalom:
- Rendszeresen olvasd és írd le
- Szövegértés és elemzés gyakorlása
- Szöveg használata
- Irodalmi elemeket és értelmezéseket használj
- Dolgozzatok közösen tervezve (kiselőadás, óravázlat közös megírása)
A személyiségünk tág értelemben, az embernek az egyedi tulajdonságának összessége.
Maria Montessory:
A szabad gyermeknevelés "anyja"
Brans Wick Teréz:
Az első Magyar Óvoda megteremtője
Bezerédi Amál:
Flóri gyerekkönyv alkotója
Pszichológia:
Személyiség lélektannal foglalkozó tudomány
cél:
- Az egyéni különbségeket és az egyéneket egymástól különbözővé tevő tényezőket leírja és megmagyarázza.
Az egyén és a környezet közti kapcsolat
- Az egyén és a környezete közötti kölcsönösségeket, kölcsönhatásokat, befolyásolja.
- Biológiai fejlődéseket, tanulási gondolkozásokat, érzelmi és motivációkat egységbe foglalja.
- A teljes személyiség integrált elemzését nyújtja
Személyiség:
- A külső hatásokra kialakult belső feltételeknek és öröklött diszpoziciójának (adottságoknak) és az egyénen belüli kialakult, egyedi egyszeri és megismételhetetlen integrációja, ami meghatározza.
-> A viszonyulásukat, alkalmazkodóképességüket a környezetükhöz.
- Öröklött és szerzett tulajdonságoknak, vonásoknak a sajátos szerveződése egysége
Játékban: (Miért motivált?)
- Örömforrás
- Bánat kifejezés
- Feszültség, félelem kimutatás
- kommunikáció gyakorlás (gügyögéssel)
- önkifejezés (saját magát is szórakoztatja, környezete mellett)
Kretschmer tipológia:
- A testalkat szerint 3 típus
- A három lelki alkat
Szerinte a hormonális rendszer felelős a lelki betegségekért
1. Piknikus
2. Aszténiás
3. Atletikus
Motiváció:
- Cselekvésre késztet
szintje: múlt - jelen - jövő -> átvett tudás -> jelen tudás -> jelen tudás fejlesztése (jövőre tekintve) + új célok kitűzése és -> a tanulás a halálunkig tartó folyamat egységét alkotja.
A pedagógia: neveléstudomány
Tapasztalaton nyugvó tudás átadása
Nevelési cél:
- Az embereszménye (gondolkodási) folyamatok jellemzőkre építő módszerek meghatározásában, a motivációs rendszerek kialakításában, a társas folyamatok megértésében a pszichológiához kapcsolódóan.
- Értékrendszert kialakító folyamat
Célja:
- A társadalomba való beilleszkedés segítése, a gyermek, a tanuló optimális személyiség kifejlődésének elősegítése.
A pedagógia tárgya:
- A nevelés, a gyermek alakításának -> fejlesztésének folyamata
- A nevelő és a nevelendő személy között bizalom alakul ki:
- Ami kölcsönös folyamattá nő az idő előrehaladásával
A pedagógia feladata:
- Az érték, normák, kultúrák átadása megismertetése, az ember személyiségváltozásainak folyamatában.
3 fő terület:
- Kognitív - értelmi fejlődés
- affektív- érzelmi fejlődés
- pszichomotoros- mozgás fejlesztés, akarat fejlesztés
Nevelési színterek:
- Elsődleges:
A család
- Másodlagos:
Az intézményi rendszer keretein belüli tanulási folyamat helyszíne és személyei és a társai is
Ennek lépcsőfokai:
Bölcsőde -> óvoda -> Általános Iskola -> Közép Iskola / Szakiskola (16 éves korig tankötelezett) -> Egyetem -> tanfolyamok + külön képzések
A nevelési módszer:
- Valami felé vezető út, kitűzött nevelési cél érdekében alkalmazott eljárás.
Formái:
- Segítő támogató rendszer
- Dícséret jutalmazás
- Ellenkező hatást kiváltó módszer
- Szidás
Szidás fokai:
- Enyhe fok
- Tetlegesség (kis fájdalommal járó: ütés, bántás)
- Gyermekbántalmazás (Azonnali kivételt igényel a gyermek - A bántalmazó közegből!)
- Gyakran sújos lelki és testi bántalmazás jelei is mutatkoznak!
A gyermek érdeke ilyenkor kulcsfontosságú NEM vonható vissza, hatóság jár el ilyenkor!
Súlyos testi, lelki, szexuális bántalmazás, prostitúcióra való kényszerítés (kissebségi etnikai körökben elterjedt)
Mik a megoldások elvétel esetén?
- Állami gyermekgondozás vagy magán gondozás (nevelőszülői program)
Melyik a jobb? A nevelő szülői, mert hamar integrálódhat (beilleszkedhet a többiekhez) a gyermek.
Módszerek fajtái:
- Beszélgetés
- Példamutatás
- Vita
- Előadás
- Tájékoztatás
A nevelés komplex feladat, hatnakrá a biológiai, fiziológiai és társadalmi törvényszerűségek
A nevelés társadalmi jegyei:
- fejlődés
- fejlesztés
- hatások (külső, belső)
- tervezés
- irányítás
Módszerei:
- Követelés
- Gyakorlás
- Példás
- Jutalmazás
- Ellenőrzés
A direkt nevelési módszer:
- A nevelő közvetlenűl hat a neveltre
-> közösségen készül hat a neveltre, ez néha szükséges!
A szocializáció:
- A társadalomba való beilleszkedés, melyben az egyén megismeri önmagát és a környezetét.
A család funkciói:
- Beszéd
- Interakciós tér biztosítása
- Az én-én rendszer belső kontrollfunkciók alapjainak kialakítása
- Kommunikáció megalapozása
- Intimitás kialakulása
- Identitáskép meghatározása
- Alapszemélyiség kialakulása
-> Irányt szab a személyiségfejlődésben
Két család típust különböztetünk meg:
- befelé nyitott
- kifelé zárt
A családtagok:
- figyelnek egymásra
- tisztelet van köztük
- érzéseiket megosztják
- felelősek egymásért
- A szülő gyermek kapcsolat meghatározó
- Az azonos szülői bánásmód - testvérkapcsolatra hat
- Egyformán megkapnak mindent, nincs hierarchiha és különbbség
- Az iskola: szegregációkba (külön csoportokba bontja, megkülönbözteti) - a jó és kevésbé jó tanulókat
(Ez téves megítésés és nam szabad felelős pedagógusnak csinálnia!)
- Kulcsfontosságú az integrációs csoportok létrehozása (a beilleszkedésre való neveléssel együtt!)
A tanulás - tanulása:
Didaktika (oktatáselmélet):
Két fő kérdés:
Mit és Hogyan tanítsunk?
A mai fiataloknak ebben a gyorsan fejlődő és technológiában "előrehaladott", de szakemberhiányban kűzdő világban, mit lehet hatékonyan tanítani, ami fognak is használni a munkájuk során a kikerült friss munkaerők.
Fontos kérdések a mai magyar oktatási rendszerhez:
Ki tanít?
Mit tanít?
Mi alapján tanít?
Jól és hatékony-e a tanítási módszere?
Jól tanít, eredményes-e?
Jó a tudásbázis, amiből tanulnak a gyerekek?
Megfelelő eszköz áll a tanárok rendelkezésére?
A tanulás szempontjai:
- A tananyag tartalma, a gyermek életkori sajátosságaihoz igazodjon
- A tanulás folyamata, sajátosságai, képességei, a nevelő személyisége, kompetenciája és pedagógiai módszertan alapján történjen.
- Tárgyi feltételeket vegye figyelembe
- Olyan egységes rendszerre van szükség, ahol a tanítás, az irányadó, a tanulás irányított elem.
Oktatás munkaformái:
- Egyéni
- Csoportos
- Frontális
- Nívócsoportos (fakultatív egy tantárgyra koncentrálódik)
Integráció:
Beilleszkedést beolvadás a társadalomba
Szegregáció:
Elkülönít, eltávolítja azokat a tanulókat akik lassabban vagy nem tudnak lépést tartani a többiekkel vagy valami tanulási magatartásbeli problémával kűzdenek.
Inklúzió:
Szemléleti befogadás és elfogadást jelent
A gyermek nevelése soha nem mehet át, abba az irányba, hogy a gyermek lelki - testi - szellemi - érzelmi terrorban nőjön fel!
- Gyermekvédelmi szolgálatnak jelezni köteles, az aki észleli a jeleket vagy tudomására jut ilyen!
Pszichológia:
- Önálló tudományág
- Az emberi viselkedést kutató tudományág
Fogalma:
- Lelki jelenségekkel foglalkozó tudomány (idegrendszerről beszélünk)
- Az emberi viselkedési folyamatokkal foglalkozó tudományiág
Tárgya:
- A mentális folyamatok
- Érzékelés (külső - belső)
- Figyelem
- Elemzés
- Tanulás megfigyelése
- Viselkedési folyamatok megfigyelése
Pszichológiai területei:
- Az alaptudomány
- Általásnos alapjelenségek
-> Eredményei nem alkalmazhatk közvetlenül a gyakorlatban
Fő területei:
Általános lélektan:
A Felnőtt ember lelki jelenségeinek törvényszerűségét kutatja
Fejlődés lélektan:
Emberi életkorokra jellemző különbbségeket vizsgálja
Személyiség lélektan:
Az emberi lelki jelenségeket belső összefüggéseket elemzi
Szociálpszichológia lélektan:
Az egyéni és a csoportok viszonyát kutatja
Főbb területek:
A nevelés lélektan és az iskolapszichológia -> A lélektani jelenségek alkalmazásával foglalkozik
Pszichológia feladata:
- Feltárja a lelki jelenségek okait
- Lefolyását
- Törvényszerűségeiket
- Vizsgálja a személyiség fejlődést is
- Vizsgálja az egyéni lelki megnyílvánulások sajátosságait
- A csoportokban lezajló történéseket, mechanizmusokat
Vizsgálati eszközök:
Beszélgetés:
- Közvetlen kapcsolat a diákkal
- Társalgás elve
- Ismeret szerzés, a hiányosságokról
- Természetes körülmények vizsgálata
- Élethelyzetei között maradt szokások kialakulásán szerez tapasztalati információt a gyermek viselkedéséről
- Laboratóriumi vizsgálatok
Tesztek:
- Inteligencia tesztek
- Személyiségvizsgáló teszt
- Képességvizsgáló teszt
Kérdőívek:
- A csoportos informálódást teszi lehetővé
A személyiség:
- Az egyén pszichológiai és fiziológiai funkciójának rendszere
Személyiséget befolyásoló tényezők:
Örökletes tényezők:
- Faji tulajdonság
- Idegrendszeri tulajdonság
- Vércsoport
- Haj
- Szem színe
- Betegség (kóros betegségre értendő, öröklött betegségek)
Környezeti tényezők:
- Természeti
- Éghajlati
- Időjárási
- Személyes- szocziális
- társadalmi környezet (család, rokonság, ismertség, bölcsőde, óvoda, iskola, munkahely)
- Micro - macro környezet
- Élettelen és élő környezeti tényezők
" Érés ":
- A fejlődés egyik formája, egy adott szintre való eljutás folyamata
Megkülönböztetünk:
- biológiai érést
- spontán érés
- nem tudatos, ráhatásos érés
Az egyén életébe, fejlettebbé válásához vezet.
A tanulás:
Egy külső eredetű, indítottságú folyamat
ösztönzés - motiváció
Szeretve tanul a gyerekek többsége, élvezi a tanulást!
Az érés és a tanulás egymásra épül.
Fejlődés folyamata és jellemzői:
- Pszichés működésben egy minőségi változás
Tárgya:
Az egészséges fejlődés, az egyén életkori szakaszok jellemzőinek bemutatása
Kötődés fogalma:
Az emberi kapcsolatok mozgató és összetartó ereje
Jellemzője:
2 ember között létrejöhet:
testi közelség
érzelmi közelség
pszichés közelség
Csecsemőknél:
- sírás, anya közelsége,
- anya - gyerek kapcsolat fontos a személyiségfejlődésben és annak kialakulásában
Harlow majomkísérlet:
- drótanya és szőranya majom kísérlet mejikhez megy hozzá a kismajom a szőranyához mert melegíti és biztonságban érzi magát a kismajom.
0-2 éves korában:
- A Bizalom - Bizalmatlanság
Erikson modell: Az 1. szakasz a szükségletekhez kötődik.
2-4 éves korban:
- Autonómia - szégyen érzet kialakulása, kételkedés kialakulása
- Akaratos kontrollt "nyer" az ürítő funkciók felett és fejlődnek a motoros készségei is, miközben elkezdi felfedezni a környezetét.
4-5 éves korban:
- Kezdeményezés - bűntudat, rossz és a jó kép kialakulása és helyzetekben való alkalmazása
- Alapkészségek elsajátítása
- Kezdeményező -> Szülői ellenzés -> gyermek enyhe fokú agressziója
pl.: sírás, vergődés a boltban, útközben, rokonoknál akar maradni - viselkedési szituációkra értendő
- Reagálás elvárható és eredményes kezdeményezésekkel próbálkozik
-> Tudatossá válik számára mit lehet és mit nem szabad csinálnia
-> "Énerő" szakaszba lép:
Ezzel fejezi ki, függetlenségét, szabad véleményét és emellett boldog is az elért eredményeiért
5-12 éves korban:
- A gyermek ebben a korban egyre tudatosabb lesz az egyéni voltára.
- Rossz külső és belső tulajdonságok a "gyerek megbélyegzése" -> lelki fájdalmat, önbizalom hiányt és kisebbrendűséget eredményezhet /Soha nem szabad a gyerekkel így bánni!/
Erikson:
- Fordulópont az életfejlődésben, ahol a korábbi élmények és tapasztalatok, valamint a jövőbeli elvárások által kialalakul, hogy (az egyén azzá válik-e, amivé a társadalom elvárja vagy amivé ő akar lenni!)
A korai felnőtt kor: /Intimitás vagy izoláció/
- Az identitás megválasztása úgy, ahogy azt a közösség normálisnak képzeli.
- Az a "normál" állapotban van jelen a mindennapokban
- Az (anya - apa - és a gyerek(ek)
Kölcsönös kapcsolat:
- Komprumisszum és áldozatot (házassági rendszer)
Feltétele:
- A hűség
- A szeretet
- A közös programok
- A közös gondolatok elképzelések tervek
Felnőttkor:
- Szociálisan értékelt munka és hivatás
-> Legfőbb fejlődési feladata:
A társadalomhoz bizonyos mértékkel és segít az összes generáció közti -> "lemorzsolódott" társadalmi réteg színvonalának javulását elősegíteni!
- Időskor: Kétségbeesés, félelem korszaka, "felkészülés az elmúlásra"
- Gondoskodás az utódokról
4 alap feltétel:
Pénz kell
1. Enni - inni
2. Lakhatás
3. Munka
4. Ruházkodás
- Az élet értékelése
- Példa adás, a jövő generációjának (tanítás, tudás átadás)
Megismerő funkciók:
- Érzékelés
- Észlelés
- Figyelem
- Emlékezet
- Képzelet
- Gondolkodás
- Fjlődése iskolás korig
Jellemzői:
A szervezetbe érkező ingerek, információk feldolgozásával foglalkozik.
Külső inger:
- Hallás
- Látás
- Szaglás
- Tapintás
Belső inger:
- Mozgás
- Érés
- Alvás
A figyelem sajátosságai:
- Az óvodásnak gyenge, még vándorol a figyelme, koncentrációs képessége "egy pontról"
-> zavarai:
- Külső inger hatására eltérő, ingadozó
- Figyelem zavar /képtelen összpontosítani/
- Érzelmi konfliktusban van az óvodás, nem tud figyelni
Képzelet fejlődése:
- Emlékképekből, tapasztalatokból egy új kép létrehozása.
- Nem független a valóságtól, minél több a tapasztalat, annál színesebbek a képek.
Szociálpszichológia:
Az embert, a személyiséget, a tudás kapcsolataiban vizsgáló tudomány.
Tárgya:
- A különböző szociális egységekben végbemenő folyamatokat vizsgálva tanulmányozza.
A csoport fogalma:
- Közös cél érdekében, közös tevékenységet végző emberek összessége.
Típusai:
Szubkulturális csoport:
- A tudatos, de nem ideologikus
- A szociopaták /személyiség zavarban szenvedők/
A deviáns viselkedés formái:
Alkoholizmus
Drogfogyasztás
Hajléktalanság
Prostitúció
Nevelési stílus:
Tekintély elvű
Engedékeny megkívánó
Az attitűd összetevői:
- Kognitív: A tudás ismert szintje
Affektív összetevők:
- érzelem
- viselkedés
Demokratikus stílus:
- "hideg" - korlátozó
- feszült
- félelem
- szorongás
- elmarasztalás
- alá-fölé rendeltség
A szociometria:
- A társas kapcsolatok csoporton belüli vizsgálatát jelenti
A család:
- Együtt élő kiscsoport
- Házassági kapcsolatból jön létre
Család formái:
- Több generációs csoport
- Nukleáris cs.
- nagycsalád
- Egyszülős cs.
- Mozaik cs.
- Gyermek nélküli cs.
Funkciói:
- oktatás
- tanulási folyamat segítése
- gyerek nevelés
- ismert "külső inger" biztosítása
- háztartási technikák és eszközök használatára tanítás
- gazdálkodás tanítás
- gyerek álmai / munkájában való segítés / támogatása mindenben, az önnállóan élnitudásig
Iskolakerülés és családon belüli problémák:
- Az engedékeny nevelés
- Bántalmazás
- Szexuális csak fizikai
- Deviancia (elfelejt valamit)
- Negatív "külső" ingerek
Fiatalkorú bűnkövetés formái:
- Bántalmazás (fizikai vagy lelki)
- Rablás
- Zsarolás
- Kényszerítés
- Rendbontás
- Kifosztás
Segítő szakemberek:
- osztályfőnök
- gyermekvédelmi szolgálat
- szaktanár
- család
- iskolai pszichológus
- családgondozó
- rendőrség
- kortársak (ha érettebben viselkednek és tudják kezelni az adott problémát)
Tankötelezettség:
- 16 éves korig
- Iskolakerülés gyakori probléma (külön ennek a megelőzésre van csoportja a rendőrségnek is már)
- Fontos -> ide tartozó problémák, okai, kivizsgálása kötelező nem fakultatív:
- A gyermek érdeke a legfontosabb szempont!
- A tanár, pedagógus, szociális munkás, gyermekvédelmi szolgálat és a rendőrség feladata ezt azonnal ellátni és intézkedni, ha gond van!!!
Mentálhigiéné:
- Magába foglalja a testi leki egészséget is
Elsődleges prevenció:
- Fenntartsuk az egyensúly állapotot a test és a lélek között.
Másodlagos prevenció:
- A beavatkozás és a szűrővizsgálat bevezetése.
Harmadlagos prevenció:
- A lelki betegség visszaélésének megakadályozása, a társadalomba való sikeres visszatérés támogatása - segítése, valamint a rehabilitációja -beilleszkedés segítése!
A veszélyeztetett gyermek:
Olyan magatartás vagy mulasztás következtében kialakult állapot, amely a gyermek testi, lelki, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja, illetve megakadályozza azt!
Fokozott veszélyeztetési területek:
- "Én"fejlődés
- Szocializáci
- Magatartás
- Életkori integráció
- Igényesség
- Aktivitás motorikus fejlesztése
Szabadidő:
- Az egyén önként vesz részt, akarata szerint és szereti is az adott tevékenységet végezni.
Funkciója:
- Lazítás
- Szórakoztatás
- Fejlesztés
- Kapcsolat ápolás
- Teremtő, alkotó és javító
Befolyásoló tényezők:
- Időjárás
- Tönkre ment eszközpark
- Rossz talajviszonyok
Szülői értekezlet fontossága:
- Osztályfőnök hívja össze
- Feladatok és költségek
- Elvárások átbeszélése
- Mindenről jegyzőkönyv
Fogadó óra:
A gyerekről szól -> a hozzátartozó szülőnek ad tájékoztatást a pedagógus az adott szaktanár
- orvosolják az adott problémákat és megbeszélik a fontos, halasztást nem tűrő dolgokat!